Jó zsír, rossz zsír… Barát, vagy ellenség?

Első diétás bejegyzésemben, az Első lépésekben, említettem már futólag ezt a témát, de ott meg is ígértem, hogy bővebben kifejtem majd, mire is kell gondolni a jó zsír, rossz zsír kifejezés alatt, vagy egyáltalán létezik olyan, jó és rossz a zsírok között?!  Most ezekre keresem a választ…
Tényleg a zsír az első számú közellenség?
A duci ember mitől szeretne megszabadulni egy életre? A zsírpárnáitól. A nagy kérdés: Jó, ha teljes mértékben kiűzzük a testünkből a zsírt? Nincsen a szervezetünknek szüksége rá bizonyos mértékben? “A zsírokat véglegesen száműzni ugyanolyan hiba, mint semmit sem tenni ellene!” Egy felnőtt ember testének 1/5 része zsírból áll. A víz és az oxigén után a zsír a legfontosabb. Szükséges: hormonok termeléséhez, sejtek felépítéséhez, túltengő savak közömbösítéséhez, vagy az ízületek megfelelő működéséhez. Ezek mellett energiát ad. 6szor annyit, mint a fehérjék vagy szénhidrátok elégetésével nyerhetnénk. 
 
Ezért felteszem a kérdést még egyszer: Biztos, hogy jó döntés száműzni a zsírt teljes mértékben a testünkből?
“Nem a zsír a fő bűnös”
Nagyon sokáig sziklaszilárdan állt a ‘tény’, hogy a zsír minden mennyiségben és formában hizlal, mára viszont bebizonyosodott, hogy ez az állítás a cukorra sokkal inkább igaz. Természetesen, ha nagy mennyiségben visszük be a szervezetünkben, szépen gyarapodni fogunk, de normális keretek között fogyasztva nem hízunk tőle, sőt: a teljesen zsírszegény étrend az, ami  növelheti kilóink számát… “Zsírégető képességünk ugyanis a megfelelő zsírok bevitelén is múlik: a “jó” zsírok épp a testzsír elégetésében segítenek. Emiatt létezik, működő – viszonylag magas -, zsírbevitelen alapuló diéta, miközben magas szénhidrátbevitel alapúval semmire sem mennénk.”
Jó és rossz zsírok:
A zsírokat általánosságban 4 kategóriába sorolják.
1. Transzzsírsavak: Ezek rendkívül károsak, rákkeltő hatásúak. Sós és édes ropogtatni valókban, gyorséttermi készételekben  és margarinokban találhatók leginkább, hidrogénezett növényi zsír címszó alatt találhatók meg az összetevők között. 
Hasznos tipp:
“Margarinok esetében érdemes vásárláskor az összetevőket alaposan tanulmányozni, ugyanis a jó minőségű margarinokat ma már nem hidrogénezett növényi olajjal készítik, hanem természetes összetevőkből: növényi olajokból, pálmazsírból és kókuszzsírból, így transzzsírokat is csak minimálisan tartalmaznak, amit feltüntetnek a csomagoláson.”
2.  Telített zsírok: Nem károsak, viszont minimális fogyasztáson túl nem is egészségesek. Ezek az állati eredetű zsírok nagy többségében, tejtermékekben, valamint a tojásban is megtalálhatók.
3. Egyszeresen telített zsírok: Jó energiaforrások, a savakat is semlegesítik, védenek a szívbetegségektől, főzésnél, sütésnél pedig nem alakulnak át transzzsírsavvá, és még a jó koleszterin szintünket is emelik. Ide tartozik az olívaolaj, valamint a csonthéjasokból nyert olaj is. “Ezeket érdemes is beépíteni a diétába, mivel a salátákban vagy más fogyókúrás ételekben található vitaminok felszívódását is segítik, finomítatlan formában pedig a bőrápolásnak is fontos részei lehetnek.”
4.  Többszörösen telítetlen zsírok: Ezek kellenek nekünk a leginkább. “Ezek jelentik a legjobb energiaforrást, megkötik a legtöbb savat, és rengeteg vitamint tartalmaznak. Azokat közülük, melyek nélkülözhetetlenek, de szervezetünk nem képes önmaga előállítani, esszenciális zsírsavaknak nevezzük, ezek a jól ismert omega-3 és az omega-6 zsírsavak. Nem véletlenül ajánlják fogyasztásukat: nemcsak a gyerekek tanulási képességeit segítik, de a felnőtteknek is nagyon hasznosak: a szív- és érrendszeri problémák megelőzésében, az agyi frissesség megtartásában, a sejtek növekedésében is szerepet játszanak, de a nyirok- és vérkeringést, vagy a stroke, a cukorbetegség megelőzését is segítik, még a hasra rakódó zsírpárnákat is segítenek eltüntetni, és a depresszió távol tartásában is szerepük van.”
Remélem kis segítséget tudtam adni, hogy egy lépéssel közelebb érjünk az álmainkhoz… 🙂
Mindenkinek további sok sikert és kitartást!!! 🙂
Sok puszi 
Bree
“Tegyél pontot minden i-re, és húzz át minden t-t: ez a siker titka.”
Stephen King
A bejegyzés forrásul EZ a cikk szolgált. Mindenki figyelmébe ajánlom, érdemes átolvasni!!!!
Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s